روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی سیستان وبلوچستان

وبلاگ اخبار کتابخانه های عمومی استان

روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی سیستان وبلوچستان

وبلاگ اخبار کتابخانه های عمومی استان

روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی سیستان وبلوچستان

وبلاگ مرتبط با کتابخانه های عمومی استان برای درج اخبار روزانه کتابخانه ها

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب

جلسه افتتاح طرح پژوهشی «سنجش نیازهای اجتماعات محلی مناطق سیستانی استان سیستان و بلوچستان مبتنی بر خدمات کتابخانه های عمومی در سه حوزه اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ و ارائه راهکارهایی برای پاسخ به این نیازها» در دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی سیستان و بلوچستان، جلسه افتتاح طرح پژوهشی «سنجش نیازهای اجتماعات محلی مناطق سیستانی استان سیستان و بلوچستان مبتنی بر خدمات کتابخانه های عمومی در سه حوزه اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ و ارائه راهکارهایی برای پاسخ به این نیازها» باحضور حامد زارعی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان؛ قاسم سیاسر، رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی زاهدان؛ مرتضی سلطان نژاد، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و جمعی از اساتید دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد.

حامدزارعی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان، در این جلسه با اشاره به رویکرد جدید نهاد کتابخانه های عمومی گفت: توجه به تمام اقشار جامعه و توسعه کتابخانه های عمومی همگام با توسعه فرهنگی از الویت های نهاد کتابخانه های عمومی است.

وی افزود: یکی از مسائل مورد توجه نهاد، نگاه ویژه به اقوام است و این دو طرح یعنی «نیازهای اجتماعات قوم سیستانی» و «نیازهای اجتماعات قوم بلوچ» در راستای استانداردسازی کتابخانه های عمومی است.

زارعی ادامه داد: طرح استاندارد سازی برنامه های کتابخانه های عمومی یکی از مهم ترین فعالیت های نهاد بوده است که باعث بازتعریف کتابخانه ها شده و این مکان فرهنگی را به مرکزی چند بعدی تبدیل کرده که توجه ویژه ای به جامعه مخاطب دارد.

 مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گفت: در سال گذشته با انتشار فراخوان طرح های پژوهشی نهاد، سه طرح نیاز سنجی قوم سیستانی، نیاز سنجی قوم بلوچ و نیازمندی های سالمندان با محوریت کتابخانه های عمومی مورد تایید قرار گرفت.

مرتضی مسرور، مجری طرح «سنجش نیازهای اجتماعات محلی مناطق سیستانی مبتنی بر خدمات کتابخانه های عمومی» گفت: این طرح در سه حوزه اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ و ارائه راهکارهایی برای پاسخ به این نیازها ارائه شده است. در نیم قرن اخیر، الگوی جدیدی از توسعه به شدت مورد اقبال قرار گرفته است که در آن برنامه ریزی محلی و بومی بر برنامه ریزی متمرکز غلبه دارد. در این میان، عمل و تئوری برنامه ریزی به طور روزافزونی توجه اش معطوف بر درگیر کردن اجتماعات محلی، سیاست های عدم تمرکز و دیدگاه ‌های مشارکتی در برنامه ریزی، پیاده سازی و ارزیابی پروژه ها است.

مسرور، شناخت منطقه سیستان از ابعاد ویژگی های دموگرافیک، اجتماعی و فرهنگی، ایجاد پروفایل کتابخانه های عمومی بر اساس میزان دسترسی منطقه قرارگیری کتابخانه، منابع، تجهیزات، برنامه ها، میزان مراجعه و ویژگی های دموگرافیک و فرهنگی مراجعان، بررسی روندهای جاری استفاده از کتابخانه به لحاظ نوع منابع، موضوع منابع و برنامه ها، شناخت نیازهای مردم سیستان در حوزه آموزش، اطلاع رسانی و فرهنگی به تفکیک ویژگی های دموگرافیک، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و تجمیع علایق و گرایش های مردم سیستان در حوزه آموزش، اطلاع رسانی و فرهنگی به تفکیک ویژگی های دموگرافیک، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را مهم ترین اهداف اجرای این طرح عنوان کرد.

مجری این طرح در خصوص روش مطالعه و اجرای این پژوهش گفت: این مطالعه، یک مطالعه مقطعی با استفاده از روش های ترکیبی (کمی- کیفی) است. به عبارت دقیق تر، با توجه ماهیت اهداف مطالعه و با توجه به مزیت ها و معایب هر یک از روش های کمی و کیفی، ترکیبی از هر دو روش به کار گرفته می شود.  

وی ادامه داد: تحقیق حاضر توجه خود را معطوف به مناطق شناخته شده تحت عنوان سیستان می‌ کند که به لحاظ اداری و تقسیمات کشوری در استان سیستان و بلوچستان واقع شده ‌اند. جامعه آماری این مطالعه به چهارگروه اصلی تقسیم می شود. گروه اول، شامل تمامی افراد بالای ۱۸ سال ساکن در منطقه سیستان استان سیستان و بلوچستان می‌ شود. برای رعایت جامعیت حداکثری و برخورداری از تنوع حداکثری در یافته ‌ها، تلاش می‌ شود تمام افراد از تمام گروه ‌ها و طبقات اجتماعی، از شانس یکسانی برای حضور در این بخش، بهره‌مند باشند. گروه دوم، تمامی پرسنل کتابخانه های عمومی با رده های مختلف شغلی؛ گروه سوم، مراجعه کنندگان کتابخانه های عمومی در منطقه سیستان و گروه چهارم شامل افراد کلیدی مرتبط با حوزه فرهنگ و آموزش است.

استاد دانشگاه سیستان و بلوچستان ادامه داد: با توجه به روش ترکیبی مورد استفاده در این مطالعه، از روش های متعددی جهت گردآوری داده ها استفاده می شود. در ارتباط با جمع آوری اطلاعات از گروه اول  و دوم جامعه آماری، یعنی افراد بالای هجده سال و پرسنل کتابخانه های عمومی از دو روش  پرسشنامه نیمه بسته همراه با پرسشگر (به عنوان یک روش کمی) و جلسات گروهی متمرکز استفاده می شود.

مسرور ادامه داد: جلسات گروهی متمرکز یک نوع تکنیک  بررسی کیفی است و اغلب برای اطلاع از عقاید و نظرات افراد درباره موضوعی خاص به کار می رود. گروه های ۸ تا ۱۲ نفره متشکل از افراد منتخب جمعیت هدف با حضور تسهیلگران مسلط به موضوع در یک زمان مشخص بحث می کنند. مشخصه این  روش، طرح سوالات بازی است که اعضای گروه را برای پاسخ دادن تحریک می کند. به علاوه می توان درباره درک آنان از موضوع پرسید. این روش برای کشف نیازهای احساس شده، نگرش ها و ارزش های افراد جامعه، سوء تفاهم های مرتبط با موضوع و نیز وضعیت منابع درون جامعه کاربرد دارد.

وی افزود: اطلاعات درباره کتابخانه های عمومی از طریق یک پرسشنامه گردآوری می‌ شود. به عبارت دقیق تر، یک پرسشنامه که حاوی سوالاتی در ارتباط با موقعیت مکانی، منابع، تسهیلات، تعداد مراجعات بر اساس ویژگی های دموگرافیک و... است. در ارتباط با گروه چهارم یعنی گردآوری اطلاعات از افراد کلیدی نیز از جلسات گروهی متمرکز با حضور یک تسهیل گر و  چند همکار استفاده می شود.

وی در ادامه با اشاره به روش تجزیه و تحلیل داده ها گفت: داده های گردآوری شده توسط نرم افزار SPSS در دو سطح توصیفی و تحلیلی تجزیه و تحلیل می شود. اما تجزیه و تحلیل داده های حاصل از روش کیفی با استفاده از روش NVIVO  خواهد بود.

مجری طرح پژوهشی سنجش نیازهای اجتماعات محلی مناطق سیستانی، گفت: شهرهای سیستانی دارای کتابخانه عمومی عبارتند از زابل، زهک، زاهدان، نیمروز، هامون و هیرمند که مجموعاً ۲۲ کتابخانه عمومی را شامل می‌ شود. تمام این کتابخانه ‌ها در مطالعه حاضر، به عنوان نمونه‌ های مورد بررسی و تحلیل قرار خواهند گرفت. 

  • علیرضا سپاهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی